Gudbrandsdalens Uldvarefabrikk – fra Lillehammer og ut i verden

Daglig leder Jan Gustav Skrefsrud i Gudbransdalens Uldvarefabrikk. Foto: Liv Maren Mæhre Vold

Sitter du i loungen på et av verdens mange cruiseskip, er sjansen god for ullstoffet under er produsert ved Gudbrandsdalens Uldvarefabrikk i Lillehammer.

Fra de nær 20.000 kvadratmetrene bygningsmasse i rød teglstein, et lite steinkast fra Lillehammer sentrum, ruller årlig 600.000 meter ullbaserte stoffer ut i verden. I fire generasjoner siden 1887 har maskinene gått taktfast, og bragt prisen ”Merket for god design” hjem hele 18 ganger. Blant dem som har kastet blikket på Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, er Louis Vuitton, da Pierre Paulins futuristiske sofadesign fra 60-tallet skulle bli realitet. Daglig leder Jan Gustav Skrefsrud lar seg ikke vippe av pinnen av slikt.

 Blant dem som har kastet blikket på Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, er Louis Vuitton,

Stoff til møbelindustrien

wallpaper-cover1– VI eksporterer mye gjennom én stor kunde, som når ut til hele verden. Stoffene våre brukes hovedsaklig i møbelindustrien og transportmarkedet, som de aller fleste cruiserederiene, forteller han. Bunadsstoffer står for 25-30 prosent av salget, møbelindustrien står for resten.

Det var stoffet Prinsdal som nådde forsiden på Wallpaper på Paulins sofaer

– Ull er in, og det er vi glade for, sier Skrefsrud nøkternt. Det var stoffet Prinsdal som nådde forsiden på Wallpaper på Paulins sofaer, og nylig inngikk GU avtale om å levere 100 prosent norsk ullstoff til Håg-møblene og Scandinavian Business Seating AS.

 

Blir i Lillehammer

– Det har aldri vært noe tema å ut av Lillehammer. Vi er en av få bedrifter av vårt slag i Europa som har all produksjon og prosesser på ett og samme sted. Å stykke opp og flagge ut har ikke vært aktuelt. Vi skal ligge her, ved Mesnaelva, understreker Skrefsrud. Slik fabrikken har gjort siden Lillehammer enda var en ung by, og elva nerven i alt som skjedde.

– Ullstoffbransjen er jo en litt smal bransje, så det er vanskelig å finne fagfolk. Flytter man hjem og har de riktige kvalifikasjonene, er det alltid muligheter for jobb, sier Skrefsrud, og mener det ikke er vanskeligere å drive fra Lillehammer eller Norge enn andre steder.

– Det handler mer om hva man kan tilby. Selvsagt, EU og EØS er ikke det enkleste å drive eksportbedrift i, og vi må slåss for hver meter vi skal selge, men vi jobber jo for større markedsandeler hele tiden. Vi ønsker oss gjerne færre, men større kunder. Men vi vil absolutt vokse mer.

Les mer om Lillehammer

Design av Ferskvann - Utviklet av Vangen & Plotz