Henter inspirasjon fra Instagram

 

Artikkelen er hentet fra GD

George Hilaris har drevet butikken Libertine i ti år. Han merker en stor forandringer i folks shopping-vaner.

– Det var helt annerledes før. Da gikk man til byen og kikket i butikker. Så satte man seg på en kafé og tenkte, så gikk man tilbake for å handle. Nå er ting helt annerledes. Nå sitter folk hjemme i sofaen, ruller på telefonen og får inspirasjon fra Instagram, så handler de enten på nett eller kommer til butikken de har sett inspirasjon fra.

LIVET I SENTRUM

GD har tidligere tatt pulsen på næringslivet i Lillehammer sentrum. Nå tar vi steget videre.

I serien «Livet i sentrum» skal GD nå undersøke hvordan det går med bedrifter rundt om i Gudbrandsdalen.

Fant kjærligheten i Birmingham

George Hilaris eier interiørbutikken Libertine sammen med sin kjære.
George Hilaris eier interiørbutikken Libertine sammen med sin kjære. Foto: Trine Rognli

– Velkommen inn.

Bak disken står en vennlig og blid mann i en mørkeblå skjorte. Han står og snakker med en bekjent. Språket hans er en blanding av norsk og litt engelsk.

George Hilaris er opprinnelig fra Hellas. Han hadde siden han var liten vært interessert i foto og dro til Birmingham for å studere fotografi.

Her møtte han Hege Flækøy Trinerud fra Lillehammer som studerte kunst på samme universitet.

– Vi er begge opptatt av kunst og design, så vi har mye til felles.

I en periode bodde de i Hellas, så flyttet de til Lillehammer.

– Jeg husker første gang jeg kom til Norge. Det var snø og veldig kaldt, forteller George.

Paret har to barn sammen og i nesten 10 år har de vært eiere i den luksuriøse interiørbutikken i Storgata i Lillehammer.

 

Libertine

Inspirert av begrepet "Free thinkers".
Inspirert av begrepet «Free thinkers». Foto: Trine Rognli

Utenfor butikken står det flere pappesker. I eskene er det nye varer til butikken Libertine.

– Ja, du ser. Det er ganske fullt her, og vi har ikke mye lagerplass. Vi må finne et sted.

– Disse vasene er populære. De er litt annerledes enn andre vaser.
– Disse vasene er populære. De er litt annerledes enn andre vaser. Foto: Trine Rognli

For nesten 10 år siden åpnet George Hilaris og hans kjære Hege Flækøy Trinerud interiørbutikken Libertine.

– Navnet «Libertine» kommer fra begrepet «Liberty» som betyr frihet, og begrepet «Free thinkers». Vi ville ha et navn som kan si litt om konseptet for butikken. Her er det rom for å tenke personlig stil og identitet, forteller George Hilaris.

Hummus, kaffe og lakris er noe av matvarene på Libertine.
Hummus, kaffe og lakris er noe av matvarene på Libertine. Foto: Trine Rognli

På Libertine velger eierne selv ut hvilke varer de skal ha i butikken.

– Vi velger det vi synes er fint selv. Det er ikke en bestemt stil, men det vi synes er identisk med vår smak, sier George.

George Hilaris har en stor lidenskap for kunst og design.
George Hilaris har en stor lidenskap for kunst og design. Foto: Trine Rognli

George Hilaris forteller at han alltid har vært interessert i kunst og design. Ifølge familie og venner har han også hatt et øye for hva som er lekkert.

– Som liten fikk jeg høre at jeg kjøpte fine gaver og var flink til å finne ting som folk synes så fint ut. Men jeg vet ikke om det er sant, ler George.

Inspirasjon fra Instagram

Får du noe inspirasjon fra dette bildet?
Får du noe inspirasjon fra dette bildet? Foto: Trine Rognli

Innerst inn i butikken står det møbler til utstilling. Der er det kreert en etterlikning av ei stue med forskjellige interiørartikler fra Libertine. Stuen ser litt ut som et bilde fra Instagram og det er nok ikke tilfeldig. For Instagram er nemlig noe som er i ferd med å endre sentrumsbruken.

– Før var det jo slik at man dro til byen for å gå innom forskjellige butikker og kikke på varer. Så dro man kanskje på kafé og tok seg en kopp og kaffe og pratet med folk. Etter litt betenkningstid gikk man tilbake til butikken for å handle.

– Lamper er noe av det vi selger mest av.
– Lamper er noe av det vi selger mest av. Foto: Trine Rognli

Men dette var tiden før sosiale medier.

– Nå sitter folk hjemme i sofaen på mobiltelefonen eller iPaden og ruller nedover ulike profiler på Instagram eller interiørblogger for å få inspirasjon. Om man ikke får tak i varen på nett, kan man søke opp hvor man finner hva i hvilkenbutikk, forteller George Hilaris.

– Ikke vanlig i Hellas

– Butikken og stilen vår skal vise identitet og det skal være rom for å finne sin personlige stil.
– Butikken og stilen vår skal vise identitet og det skal være rom for å finne sin personlige stil. Foto: Trine Rognli

George går bort for å tenne et par telys. Denne aktiviteten er ikke vanlig der George er vokst opp.

– Nei, det er ikke vanlig i Hellas. Eneste gangene vi tenner telys er hvis det er strømbrudd. Jeg husker vi måtte lete og finne et par lysestaker som bestemor hadde da strømmen gikk, ler George.

Søte isbjørner og hvite kubbelys.
Søte isbjørner og hvite kubbelys. Foto: Trine Rognli

Men ifølge 42-åringen er lillehamringer helt annerledes. George mener folk her i distriktet er flinkere til å pynte hjemme.

– Folk er mye mer opptatt av stemning og å kose seg hjemme. De tenner lys og duftlys. Det virker som om de er mye mer opptatt av å ha det hjemmekoselig og varmt. Kanskje det er fordi det er kaldt her? Jeg har i hvert fall inntrykk av at folk her er flinke til å pynte hjemme, smiler George.

Gleder seg til jul

– Jeg elsker jula.
– Jeg elsker jula. Foto: Trine Rognli

– Jeg gleder meg til jul. Jeg elsker jula.

Georges mor er engelsk og hans far er gresk. Det var mor som trolig har påvirket George til å elske jula.

– Min mor har alltid likt jul.

Det er tid for julepynt i butikkene, også på Libertine.
Det er tid for julepynt i butikkene, også på Libertine. Foto: Trine Rognli

Selv om dagene til George og Hege består av kunst, design og interiør skulle man tro at de hadde det eventyrlig hjemme, men det avkrefter George.

– Vi driver å bygger hus, så vi har ikke så mye hjemme. Men når vi flytter inn i det nye husket så kommer vi nok til å pynte litt, smiler George lurt.

Les mer om Lillehammer

Design av Ferskvann - Utviklet av Vangen & Plotz