P4 – Radiorevolusjonen fra Lillehammer får internasjonal oppmerksomhet

STOLT: Digitaldirektør Rune Hafskjær i P4 er ikke rent lite stolt over at kanalen er fremst i verden på innholdshåndtering. Programmet måtte de lage selv, fordi det ikke fantes gode nok alternativer. Foto: Liv Maren Mæhre Vold.

Da Norges største kommersielle radiokanal P4 ikke fant systemene de trengte for å lage bedre radio, laget de dem selv. Nå kommer radiofolk fra hele verden til Lillehammer for å  lære.

P4 har utviklet dataprogrammet «Max Manus»

– Det vanlige er at man har ulike systemer for alt, men vi har bygd alt sammen i ett og samme program. Alle kan se hva alle jobber med til enhver tid. Saker på nett er synkronisert med lyden på radio, i tillegg er masse andre funksjoner samkjørt.

Dataprogrammet med navnet Max Manus har etter hvert trukket interesserte fra radiokanaler i hele verden til byen, og er rett og slett en liten radiorevolusjon.

– Da vi brøt monopolet, ville vi lage en annen type radio enn det NRK laget, men fant ikke noe ferdig programvare for å lage den radiokanalen vi ville ha, sier digitaldirektør Rune Hafskjær.

– Slik TV2 også ville skille seg ut på TV-siden og måtte finne opp sine egne systemer, måtte også P4 ta kreativiteten til hjelp, digitaldirektør Rune Hafskjær.

Verdensledende på content management for radio

p4maxmanus-1200
EFFEKTIVT: Tom Sandheim, Jonas Olstad, Per Holje og Tom Erik Nielsen samkjører alle enheter i Max Manus. Gode systemer kreves når man skal lage radio i sju kanaler. Foto: Liv Maren Mæhre Vold

– Max Manus er demonstrert for ganske mange etterhvert, blant annet teknisk sjef for amerikanske NPR, parallellen til NRK. Tilbakemeldingene fra radiofolk forteller om et unikt stykke verktøy, langt foran det alle andre jobbe med.

P4 har i dag sju radiokanaler, noen også med egne lokale varianter og egne sett av reklamer.

-Vi håndterer i dag 30 varianter av radiokanaler, gjerne kalt «outputs». Alle disse kan bruke redaksjonelle saker på tvers, forteller Hafskjær, og er stolt over hva utviklingsavdelingen har bygd opp.

 

Demonstrerer for internasjonale radiokanaler

– Vi er ganske stolte når vi sier hvor mange, eller få, folk vi har, og likevel har tid til å utvikle noe sånt. Teknisk sjef i NPR hadde en stab på 46 i sin digital-avdeling, mens vi har seks. Utviklingsavdelingen på Lillehammer er få, men flinke, og flere kommer fra radiosiden selv og skjønner hvor skoen trykker, forteller digitaldirektøren.

Verktøyene skal gi enda bedreradio, hver dag. – P4 har blitt en av de største kommersielle radiostasjonene i verden, innbyggertallet tatt i betraktning. Det er en solskinnshistorie, rett og slett.

P4.no

Les mer om Lillehammer

Design av Ferskvann - Utviklet av Vangen & Plotz