Skørn – Spesialbygde sykler fra Valdres

Wubbo Boiten sykkelbygger Valdres
Foto: Lars Erik Skrefsrud/NRK

Nederlenderen Wubbo Boiten bygger skreddersydde tohjulinger i et sykkelverksted på gården i Valdres. Markedet hans er av det betalingsvillige slaget.

Saken er opprinnelig publisert i sin helhet på Nrk.no

Bygger karbonsykler på gården

Wubbo_Boiten_sykkelbygger_testtur_Valdres
Wubbo Boiten testkjører fatbike på gården. Foto: Lars Erik Skrefsrud/NRK

 

Vi er en kilometer oppe i lia fra Slidre sentrum på småbruket Sørre Skøren. Herfra er det god utsikt til Slidrefjorden og de melkehvite, snøkledde fjelltoppene i Jotunheimen.

Det som en gang var et lite fjøs er ombygd til et sykkelverksted. Nå er det en tidligere maskinmekaniker fra Harlingen i Nederland som styrer på gården. Og han er altoppslukende interessert i sykling og sykkelbygging.

Inne i verkstedet bygger han skreddersydde tohjulinger til et marked som er villig til å betale litt mer enn folk flest.

De dyreste eksemplarene koster opp mot 100.000 kroner.
– De aller rimeligste hybridsyklene mine koster bare fra 10.000 kroner og oppover. Men jeg har jo noen som er ganske dyre også. Og dersom kunden ønsker seg en skikkelig påkostet konkurransesykkel for landevei eller terreng, med spesielle og kostbare deler, så er det selvfølgelig noe jeg bygger for dem. Da kan prisen fort bli høy, forteller Wubbo.

Marked i Oslo

Kundene hans er i stor grad aktive syklister eller hytteeiere i Valdres, men som ofte har bostedsadresse i Oslo og omegn. Men han leverer sykler til kjøpere i Finnmark og på Sørlandet også. Det er folk som har økonomiske muskler, eller i hvert fall vilje, til å anskaffe karbonsykler med utstyr fra aller øverste prishylle.

– Og i tillegg vil de nok ha noe som er litt utenom det vanlige. Noe du ikke kan få kjøpt i en hvilken som helst butikk, sier Wubbo.

Wubbo_Boiten_sykkelbygger_Valdres2
HJEMMEKOS: Rom for barna og nærheten til naturen var viktig da familien flyttet til Valdres. Pappa Wubbo med sønnen Jesse (7) ved siden av seg. Mamma Monique har Nils Jørgen (4) på fanget. Foto: Wubbo Boiten / Privat

 

Logo
VIKINGMOTIV: Snart skal vikingmotivet, som til nå har prydet syklene fra Skør’n, vike plassen for en nyutviklet, enklere logo. Wubbo Boiten har hele tiden vært opptatt av å bruke norske navn og dialektord fra Valdres på produktene sine. Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Interessert i kundenes kropp

Sykkelmerket som 46-åringen har skapt heter Skør’n. Til nå har han solgt 263 sykler, og han husker hvor de fleste av dem har tatt veien. Mange kunder er menn i 40-årene og oppover, men like mange er sykkelentusiaster og aktive ryttere av begge kjønn.

Ordet Skør’n har en dobbel betydning. Delvis bygger det på gårdsnavnet Sørre Skøren, men samtidig ligner uttalen på det nederlandske «scheuren» – som betyr å råkjøre.

Prosessen med å lage en sykkel begynner gjerne med en lengre prat med kunden.

Wubbo_Boiten_sykkelverksted_Valdres
FRA ØVERSTE HYLLE: Wubbo har kunder fra hele Østlandet, og mange av dem er villige til å betale over 50.000 kroner for en spesialtilpasset sykkel. Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

 

Vekt, høyde, skrittlengde, armlengde, beinlengde og ikke minst forholdet mellom alle kroppsdelene måles nøyaktig. Kunden må ofte sitte på en spesiell målesykkel med justerbare enheter for å finne den optimale sittestilling. Alle data mates inn i et program på PC-en som kommer med forslag til rammekonstruksjon. Rammene bygges i utlandet og leveres i løpet av 2-4 uker. Og akkurat når det gjelder rammene, så er Wubbo plutselig litt tilbakeholden med informasjon.

Ifølge sykkeljournalist og redaktør av magasinet Landevei, Henrik Alpers, er Skør’n-sykler slett ikke noe å kimse av. De er noe dyrere enn masseproduserte konkurrenter, men i tester så gjør de det godt på alle andre måter.

– Han står for et håndverk som medfører en helt annen «finish» enn de syklene som du kan kjøpe hos de store sportskjedene. – Henrik Alpers, magasinet «Landevei»

Wubbo_Boiten_sykkelverksted2_Valdres
LÆREMESTER: Wubbo viser Awad Mustafa (39) hvordan han skal sette sammen en Skør’n-sykkel. 39-åringen er flyktning fra Sudan, og har erfaring som sykkelreparatør i hjemlandet. Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

 

Sykkelbyggeren på Nrk.no

Gründeren som vil redde bygda

Turriket Valdres

Kontorfellesskapet 1724 i Vang

Valdres Næringshage

Hundekjøring i Valdres

 

Les mer om Valdres

Design av Ferskvann - Utviklet av Vangen & Plotz